W 2018 roku Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Bydgoszczy planuje organizację szkoleń dla bibliotekarzy. Szkolenia będą nieodpłatne. Zakres szkoleń określony będzie na podstawie informacji zebranych z bibliotek podregionu bydgoskiego województwa kujawsko-pomorskiego.
Poniższa ankieta służy rozpoznaniu potrzeb szkoleniowych bibliotekarzy. Proszę wybrać interesujące Państwa tematy i zdeklarować osoby zainteresowane szkoleniem.
Proszę o przemyślane decyzje.
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Bydgoszczy dołoży wszelkich starań aby zrealizować szkolenia, które cieszyć się będą największym zainteresowaniem.
Imię nazwisko osoby zainteresowanej szkoleniem/Imiona i nazwiska osób zainteresowanych szkoleniem
Szkolenie obejmuje omówienie i praktyczne ćwiczenia kształtujące asertywną postawę bibliotekarza w kontakcie z klientem biblioteki, skatalogowanie problematycznych zachowań Użytkowników i wypracowanie sposobów radzenia sobie z nimi z wykorzystaniem narzędzi asertywności;
Jakie korzyści odniesie uczestnik szkolenia?
• zdiagnozuje swój poziom asertywności dzięki narzędziu, jakim jest mapa asertywności, rozpozna, które obszary komunikacyjne wymagają uzupełnienia kompetencji;
• rozwinie umiejętność używania asertywnych komunikatów i prezentowania asertywnej postawy;
• skataloguje we współpracy z trenerem problematyczne zachowania Użytkowników oraz wypracuje (poprzez ćwiczenia w grupach i w parach) sposoby radzenia sobie z nimi z wykorzystaniem narzędzi wpierających asertywność;
• pozna teorię cyklu konfliktu oraz spirali emocji i opanuje umiejętność wykorzystania tej wiedzy w sytuacjach konfliktowych;
Imię nazwisko osoby zainteresowanej szkoleniem/Imiona i nazwiska osób zainteresowanych szkoleniem
Przygotowanie do profesjonalnej obsługi Użytkownika w kontakcie bezpośrednim, telefonicznym i elektronicznym. Jakie korzyści odniesie uczestnik szkolenia?
• zdefiniuje, co dzisiaj oznacza kultura pro kliencka w funkcjonowaniu biblioteki;
• rozwinie kompetencje z zakresu profesjonalnej obsługi Użytkownika (na bazie „SUPER obsługa Klienta wg Toma Petersa”).
• rozwinie umiejętność trafnego diagnozowania i odnoszenia się do potrzeb klientów biblioteki (na bazie wiedzy o trójkącie satysfakcji czytelnika).
• pozna i użyje w praktycznych ćwiczeniach efektywne narzędzia komunikacji bezpośredniej w procesie obsługi Użytkownika;
• rozwinie umiejętność rozpoznawania sygnałów komunikacji niewerbalnej w kontakcie z Użytkownikiem i prezentowania spójnej postawy w zakresie mowy ciała;
• rozwinie kompetencje w zakresie standardów prowadzenia telefonicznej obsługi Użytkownika.
• pozna najnowsze trendy etykiety obowiązującej podczas korzystania z nowoczesnych kanałów obsługi Użytkownika.
Imię nazwisko osoby zainteresowanej szkoleniem/Imiona i nazwiska osób zainteresowanych szkoleniem
Szkolenie dla dyrektorów i kierowników bibliotek. Zakres szkolenia: przyswojenie umiejętności skutecznego budowania zespołu oraz budowanie umiejętności wzmacniania poczucia zespołowości z omówieniem 4 filarów zarządzania zespołem i funkcji kierownika w zarządzaniu zespołem; teorie motywowania; kwadrat komunikacyjny Shulza von Thuna; bariery komunikacyjne wg Gordona; współodpowiedzialność w Bibliotece; gry i ćwiczenia szkoleniowe z zakresu komunikacji i zespołowości;
Jakie korzyści odniesie uczestnik szkolenia?
• pozna fazy kształtowania się zespołu oraz 5 dysfunkcji pracy zespołowej wg Patricka Lencioni.
• wzmocni kompetencje w zakresie zapobiegania poszczególnym dysfunkcjom zespołu w ramach środowiska bibliotecznego;
• rozwinie umiejętność sztuki motywowania podwładnych oraz skutecznego stosowania tych narzędzi w specyfice Biblioteki;
• rozwinie kompetencje z zakresie rozpoznawania zniekształceń w komunikacji i wypracuje sposoby radzenia sobie z nimi;
Imię nazwisko osoby zainteresowanej szkoleniem/Imiona i nazwiska osób zainteresowanych szkoleniem
Gry miejskie to nie tylko metoda przekazywania wiedzy, ale również doskonała okazja na sprawdzenie się w roli organizatora oraz spojrzenie na swoją okolicę z zupełnie innej perspektywy. To także szansa na otwarcie się na nowe grupy odbiorców lub uatrakcyjnienie oferty dla grup, z którymi już współpracujemy.
Dlaczego gry miejskie mogą być dobrym sposobem na kreację wizerunku biblioteki? Po co w ogóle tworzyć i przeprowadzać gry miejskie w bibliotekach?
Jakie działania i jakie efekty (pozytywne) może przynieść bibliotece, czytelnikom, użytkownikom przeprowadzenie gry?
Skąd czerpać pomysły na gry i jak się do nich przygotowywać.
Jak zaplanować i zorganizować grę – krok po kroku.
O czym trzeba pamiętać, organizując grę?
Jak dostosować grę do swojej miejscowości?
Jak uatrakcyjnić grę miejską?
Imię nazwisko osoby zainteresowanej szkoleniem/Imiona i nazwiska osób zainteresowanych szkoleniem
Czy biblioteka może walczyć o lajki, komentarze i obserwatorów? Social Media dają niezwykłą możliwość angażowania czytelników i tworzenia społeczności skupionej wokół biblioteki. Jednak skuteczna prezentacja kultury w Internecie wymaga umiejętności, pasji i zrozumienia zasad funkcjonowania mediów społecznościowych. W trakcie szkolenia postaramy się wskazać najczęstsze popełniane błędy, a także podsunąć słuchaczom kilka inspiracji, jak pisać o kulturze w sieci.
Imię nazwisko osoby zainteresowanej szkoleniem/Imiona i nazwiska osób zainteresowanych szkoleniem
Warsztaty dotyczyć będą propagowania idei DIY, rozwiązywania kreatywnych problemów i w części warsztatowej robienia różnych rzeczy z niczego (np. uczestnicy na grupy dostają różne materiały i z ich pomocą mają zrealizować jakieś kreatywne zadanie/projekt - druk na mini prasie drukarskiej, klocki LEGO, papier jako narzędzie do wszystkiego). Do tego kilka case study np. robienie "sławnych" choinek z książek etc.
Imię nazwisko osoby zainteresowanej szkoleniem/Imiona i nazwiska osób zainteresowanych szkoleniem
Stworzenie ciekawego i atrakcyjnego wizualnie materiału promocyjnego, nie wymaga już dziś posiadania szczególnych umiejętności plastycznych. Internet oferuje dostęp do nieprzebranych zasobów i programów, wymaga jednak od użytkowników wiedzy na temat legalnych sposobów ich pozyskiwanie oraz korzystania.
Otwarte i darmowe licencje ułatwiają korzystanie z materiałów graficznych, należy je jednak w odpowiedni sposób rozumieć i umieć zabezpieczyć się przed naruszeniami prawa autorskiego.
Umiejętność korzystania z takich zasobów może być bardzo cenna dla bibliotekarzy, przydatna w ich pracy z czytelnikiem oraz w przygotowywaniu i organizacji imprez. W połączeniu ze znajomością darmowych aplikacji i programów graficznych (które często oferują duże możliwości w formie bezpłatnej lub darmowej subskrypcji) pozwala to uatrakcyjnić ofertę biblioteki i poprawić komunikację z odbiorcami.
Zdobyte umiejętności:
• wiedza o podstawach pracy z projektowaniem materiałów do druku
• korzystanie z darmowych/otwartych licencji
• znajomość portali z darmowymi zasobami
• korzystanie/pozyskiwanie darmowych zasobów graficznych
• korzystanie z darmowych narzędzi graficznych
• skuteczne wyszukiwanie zasobów graficznych
• przygotowanie materiału do druku z użyciem darmowych zasobów
Imię nazwisko osoby zainteresowanej szkoleniem/Imiona i nazwiska osób zainteresowanych szkoleniem
Myślenie wizualne to sposób na organizowanie własnych myśli, twórcze i kreatywne narzędzie pracy umysłowej, sposób na uczenie się i studiowanie. Narzędzie, które pozwala abstrakcyjne idee przedstawić w prostej formie na kartce papieru. Ułatwia komunikację, czyni ją bardziej przejrzystą. I co jest nie do przecenienia, zdecydowanie ułatwia proces uczenia się i zapamiętywania.
KORZYŚCI Z UCZESTNICTWA: Uczestnicy poznają zalety wynikające z „myślenia na papierze”. Zapoznają się z zasadami tworzenia notatek wizualnych. Nauczą się stosować proste techniki wizualizacji myśli w różnych kontekstach edukacyjnych.
Imię nazwisko osoby zainteresowanej szkoleniem/Imiona i nazwiska osób zainteresowanych szkoleniem
Imię nazwisko osoby zainteresowanej szkoleniem/Imiona i nazwiska osób zainteresowanych szkoleniem
Warsztat przeznaczony jest dla pracowników bibliotek, którzy chcieliby poznać i zrozumieć świat aplikacji i gier mobilnych. Podczas warsztatu uczestnicy przekonają się, jakie możliwości w promocji czytelnictwa i wydarzeń bibliotecznych daje smartfon lub tablet. Poznają bezpłatne aplikacje do szybkiego tworzenia multimediów (filmów, grafik, komiksów) do wykorzystania w codziennej pracy i do promocji biblioteki. Przetestują gry mobilne, które mogą zachęcić do czytania, poznają dobre praktyki, ciekawe materiały edukacyjne i scenariusze warsztatów z aplikacjami mobilnymi.
Uczestnicy przejdą również cały proces tworzenia aplikacji mobilnej. W grupach zaprojektują i zrealizują prostą aplikację mobilną dla biblioteki bez programowania, której pierwszą testową wersję pobiorą pod koniec drugiego dnia warsztatów na swoje smartfony. Po warsztacie już we własnym zakresie będą mogli ją rozwijać i aktualizować.
Warsztat jest okazją do wymiany pomysłów, inspiracji i doświadczeń w zastosowaniu szeroko pojętych mediów cyfrowych w promocji czytelnictwa.
Imię nazwisko osoby zainteresowanej szkoleniem/Imiona i nazwiska osób zainteresowanych szkoleniem
Jak tanio tworzyć nowoczesne serwisy dla małej i dużej biblioteki, obsługa, narzędzia i technologie, zasady wyceny.
Imię nazwisko osoby zainteresowanej szkoleniem/Imiona i nazwiska osób zainteresowanych szkoleniem
Warsztaty na temat zastosowania nowych technologii do ożywiania lokalnej historii, promocji wydarzeń kulturalnych, integracji lokalnej społeczności.