Jestem studentką Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej w Katowicach na kierunku Zarządzanie (specjalność Marketing i zarządzanie sprzedażą). Celem tej ankiety jest zbadanie świadomości na temat manipulacji i jej technik wykorzystywanych w kontakcie z klientem. Badania są anonimowe, a wyniki zostaną wykorzystane wyłącznie do celów naukowych. Będę bardzo wdzięczna, jeśli poświęci Pan/Pani kilka minut na wypełnienie kwestionariusza.
Dziękuję !
Proszę wybrać jedną odpowiedź
Proszę wpisać markę
Można wybrać kilka odpowiedzi
| Kiedy sprzedawcy robią coś dla nas, czujemy silną potrzebę, wręcz przymus, odwdzięczenia się za ich przysługę, np. wszelkie darmowe próbki (np. kosmetyków, kawy, fragmenty e-booków itp.); degustacje; |
| Sprzedawcy angażują w coś konsumentów, wiedząc że będą kontynuować to działanie, ponieważ chcę być postrzegani jako osoby konsekwentne, np. darmowe próbki produktów (korzystałem z produktu X, to będę korzystał z niego dalej) |
| Jeżeli inni ludzie postępują w dany sposób, to oznacza to że ten sposób jest właściwy i my jako konsumenci również tak postąpimy w ten sam sposób. np.: „wszyscy mają mambę – mam i ja” |
| Sprzedawcy wzbudzają w kimś sympatię starając się wpłynąć na tą osobę. Może to być posłużenie się uśmiechem, wdziękiem osobistym, upodobnieniem do drugiej osoby, komplementem, itp., np. atrakcyjne hostessy |
| Ekspertów i ich wiedzę chętnie traktujemy jako pewne i niezawodne źródło, np. w reklamach leków często przedstawiani są lekarze |
| Przedsiębiorstwa ukazują pewną rzecz/przysługę dostępną tylko przez pewien okres czasu. Jeżeli coś jest rzadkie lub trudno osiągalne, to pewnie jest dobre - oferta last minute, edycja limitowana |
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
| Zgadzam się | Nie zgadzam się |
| Reklama stanowi rzetelne źródło informacji na temat reklamowanego produktu, dostarcza wyczerpujących informacji na temat właściwości i cech produktów lub usług, tym samym pomagając w wyborze produktów, które warto kupić. | | |
| Reklama gra na uczuciach odbiorców i nadużywa ich braku doświadczenia lub wiedzy. | | |
| Wykorzystanie obecności dzieci lub zwierząt wpływa na decyzje zakupowe odbiorców. | | |
| Reklamy kierowane do dzieci wykorzystują ich łatwowierność i powodują wymuszanie na rodzicach zakupu danego produktu. | | |
| Reklama uczy o otaczającym nas świecie, można się dowiedzieć z niej coś ciekawego, podaje fakty, pokazuje ciekawe miejsca. | | |
| Reklamy wywołują emocje (np. strach, rozczulenie), pod wpływem których reklamowany produkt został kupiony. | | |
| Reklama manipuluje odbiorcą w celu nakłonienia go do zakupu, wykorzystując niemoralne metody perswazji. | | |
| Bez skutecznej reklamy, nie byłoby handlu, sprzedaży no i najważniejszego – zysku. | | |
| Reklama pomaga budować poczucie własnej wartości i pomaga spojrzeć na siebie oczami innych. | | |
| Reklama robi wrażenie, pobudza do myślenia i refleksji. | | |