| 1. Styl autokratyczny – skupianie uwagi na realizacji celu, małe zainteresowanie pracownikami, polecenia poprzez nakazy, mała możliwość ingerencji zespołu w modyfikację działań. Więcej karze niż motywuje, wprowadza dyscypline i kontrole. |
| 2. Styl demokratyczny- kierownik zachęca grupę do podejmowania decyzji w zakresie ustalenia celów jej działania, zadań prowadzących do ich realizacji i podziału czynności. Stosuje techniki motywujące |
| 3. Styl nieingerujący- ,,Niewidzialne kierowanie'' kierownik sam nie podejmuje żadnych decyzji, nie uczestniczy w pracach grupy, nie ocenia też pracy podwładnych, pozostawiając grupie swobodę działań. |
| 4.PRZYJAZNY (towarzyski) - kierownik koncentruje się na problemach pracowniczych, w małym stopniu na zadaniach. Lubi |
| kontakty z podwładnymi i posiada umiejętność rozwiązywania konfliktów. |
| 5. KOMPLEKSOWY (zintegrowany) - kierownik koncentruje się zarówno na aktualnie wykonywanych zadaniach. Narady |
| grupowe są dla niego formą ustalania zadań, a ludzi ocenia ze względu na ich przydatność. Kieruje ludźmi przez stawianie ambitnych zadań. |
| 6. WYIZOLOWANY (separujący się) - w niewielkim stopniu nastawiony i na zadania, i na ludzi. Stosuje kary w postaci cofania |
| uprawnień decyzyjnych. Preferuje metody znane i sprawdzone. Trudność sprawia mu porozumienie się z grupą. |
| 7. GORLIWY (poświęcający się) - skoncentrowany na zadaniach, chce zdominować innych, udzielając podwładnym instrukcji i wskazówek. Podwładnych ocenia z punktu widzenia ich przydatności do wykonywania zadań. Nagrody i kary uważa za najlepsze metody kierowania |
| 8. styl zadaniowy - w którym kierownik przejawia wyłączne i duże |
| zainteresowanie zadaniami; |
| 9. styl osobowy - wyłączne i duże zainteresowanie ludźmi; |
| 10.styl unikowy - brak zainteresowania ludźmi i zadaniami; |
| 11. styl zachowawczy - średnie zainteresowanie zadaniami i ludźmi; |
| 12. styl optymalny - duże zainteresowanie zadaniami i ludźmi |