1. Styl autokratyczny – skupianie uwagi na realizacji celu, małe zainteresowanie pracownikami, polecenia poprzez nakazy, mała możliwość ingerencji zespołu w modyfikację działań. Więcej karze niż motywuje, wprowadza dyscypline i kontrole. |
2. Styl demokratyczny- kierownik zachęca grupę do podejmowania decyzji w zakresie ustalenia celów jej działania, zadań prowadzących do ich realizacji i podziału czynności. Stosuje techniki motywujące |
3. Styl nieingerujący- ,,Niewidzialne kierowanie'' kierownik sam nie podejmuje żadnych decyzji, nie uczestniczy w pracach grupy, nie ocenia też pracy podwładnych, pozostawiając grupie swobodę działań. |
4.PRZYJAZNY (towarzyski) - kierownik koncentruje się na problemach pracowniczych, w małym stopniu na zadaniach. Lubi |
kontakty z podwładnymi i posiada umiejętność rozwiązywania konfliktów. |
5. KOMPLEKSOWY (zintegrowany) - kierownik koncentruje się zarówno na aktualnie wykonywanych zadaniach. Narady |
grupowe są dla niego formą ustalania zadań, a ludzi ocenia ze względu na ich przydatność. Kieruje ludźmi przez stawianie ambitnych zadań. |
6. WYIZOLOWANY (separujący się) - w niewielkim stopniu nastawiony i na zadania, i na ludzi. Stosuje kary w postaci cofania |
uprawnień decyzyjnych. Preferuje metody znane i sprawdzone. Trudność sprawia mu porozumienie się z grupą. |
7. GORLIWY (poświęcający się) - skoncentrowany na zadaniach, chce zdominować innych, udzielając podwładnym instrukcji i wskazówek. Podwładnych ocenia z punktu widzenia ich przydatności do wykonywania zadań. Nagrody i kary uważa za najlepsze metody kierowania |
8. styl zadaniowy - w którym kierownik przejawia wyłączne i duże |
zainteresowanie zadaniami; |
9. styl osobowy - wyłączne i duże zainteresowanie ludźmi; |
10.styl unikowy - brak zainteresowania ludźmi i zadaniami; |
11. styl zachowawczy - średnie zainteresowanie zadaniami i ludźmi; |
12. styl optymalny - duże zainteresowanie zadaniami i ludźmi |