Po odpowiednim przygotowaniu badania o czym możecie przeczytać we wpisach dot. przygotowania kwestionariusza ankiety oraz przygotowania komunikacji w badaniu można badanie ankietowe online finalnie rozpocząć. W kwestionariusz ankiety respondenci najczęściej mogą wejść poprzez otrzymany link, który można umieścić w treści wiadomości e-mail, we wpisie na stronie internetowej, prezentacji MS Powerpoint, dokumencie MS Word etc. Przykładów miejsc, w których można umieścić odnośnik do kwestionariusza ankiety można by mnożyć. Rzadziej już ankietę osadza się w przestrzeni strony internetowej (własne www) lub też na stronach mediów społecznościowych jakimi są np. Facebook czy też zyskujące coraz większą popularność Google+. Oczywiście wybór źródła pozyskiwania informacji od respondentów należy zawsze rozważyć indywidualnie biorąc pod uwagę ruch jaki te źródła mogą wygenerować w przygotowanej ankiecie. Wróćmy do monitorowania. W skrócie jest ono działaniem zorientowanym na otrzymanie zadowalających, pod względem ilościowym oraz jakościowym, zwrotów w postaci wypełnionych przez respondentów kwestionariuszy ankiety. Zwykle uruchamiając badanie zakładamy tzw. próbę czyli ilość udzielonych odpowiedzi na postawione pytania, która to próba będzie dla nas reprezentatywna. W Ankieta+ można dokonać ustawienia, które ograniczy pojemność bazy danych do podanej liczby wypełnionych ankiet. Polecamy korzystanie z tego ustawienia przy formularzach online, w których zainteresowani zostawiają dane stanowiące aplikację uprawniającą do otrzymania dostępu, zniżki etc. a zasoby oferującego przedmiot aplikacji są ograniczone. A zatem wyjaśniliśmy sobie czym jest monitorowanie a teraz skupimy się na tym o co warto zadbać na tym etapie badania online aby zminimalizować ryzyko nie osiągnięcia ww. celu: Na początek, o czym już wspomnieliśmy, należy założyć ile razy wypełniony przez respondentów kwestionariusz ankiety online powinien zasilić bazę danych. Następnie regularnie należy sprawdzać czy ilość otrzymanych ankiet w stosunku do ilości założonej odpowiada ilości czasu jaki upłynął od rozpoczęcia badania w stosunku do czasu na badanie przeznaczonego. Jeżeli upłynęło np. 50% czasu przeznaczonego na badanie a w bazie znajduje się 10% ukończonych ankiet to powinien być to impuls do podjęcia działań zbliżających te wartości do siebie. Najlepiej wysłać wtedy przypomnienie z podobną treścią jak w zaproszeniu jednak z informacją, iż do końca trwania badania pozostało już niewiele czasu, a po upływie ok. 24h od wysłania przypomnienia ponownie sprawdzić ilość zapisanych wyników. Czytaj o monitorowaniu badania online część 2.
Opublikowano 2013-06-24 20:25:59