Badania marketingowe - to systematyczny, celowy i obiektywny proces działania oraz prezentacji informacji na potrzeby podejmowania decyzji marketingowej a ankieta jest najbardziej powszechną i najczęściej stosowana metodą gromadzenia informacji w badaniach marketingowych.
Jak zbudować kwestionariusz badawczy? - etapy budowy kwestionariusza:
- określenie problemu badawczego i jego celu do osiągnięcia
- określenie wstępnej listy pytań
- skalowanie pytań i odpowiedzi (pytania otwarte, zamknięte, itp.)
- sprawdzenie i weryfikacja pytań
- konstruujemy kwestionariusz próbny (może się okazać że pytania są złe, zła jest interpretacja pytań, respondenci nie rozumieją pytań lub skali odpowiedzi)
- pomiar próbny + modyfikacje
- sformułowanie ostatecznej wersji kwestionariusza
Zasady pytań w kwestionariuszach
- mają dostarczać tylko niezbędnych i koniecznych danych
- muszą być tak sformułowane, aby respondent mógł na nie swobodnie odpowiadać
- niezbędność pytań - każde pytanie ma swoje ścisłe znaczenie tzn. nie ma pytań uniwersalnych,
- każde pytanie ma być na wąsko określony temat
- na początku kwestionariusza stawiamy pytania neutralne, aby przygotować do pytań drażniących, kontrowersyjnych (na które respondent może nie chcieć odpowiedzieć)
Korzyści z przeprowadzenia tego typu badania jest wiele. Jeśli posiadasz własny kwestionariusz ankiety wystarczy zaimplementować go w Ankieta+ i przeprowadzić badanie. W przypadku zapotrzebowania na stworzenie metodologii zwróć się do nas – przygotujemy ją dla Ciebie.