Kto może przeprowadzić badanie satysfakcji klientów online? Badanie satysfakcji klientów, także te online mają już długą historię jednak zwykle tego typu usługę wykonują specjalizujące się w tym firmy badawcze lub konsultingowe, a zlecenia płyną od dużych i bogatych organizacji. My chcemy Was przekonać, że jeśli prowadzicie biznes dla znanej Wam grupy klientów to takie badanie możecie zrobić sami, przy zachowaniu oczywiście zasad dot. metodologii badawczej.
Chcesz mieć własne narzędzie do stworzenia i przeprowadzenia ankiety online. Bez reklam, w Twojej kolorystyce i na Twojej domenie? Pomyśl o "white label".
Co to takiego?
Na próżno by poszukiwać definicji w polskiej Wikipedii lub szerzej - w polskim internecie ale już w anglojęzycznych odpowiednikach znajdziemy ich mnóstwo. Według en.wikipedia.org „white label” to rodzaj modelu biznesowego w masowej dystrybucji dóbr głównie z branży rtv, spożywczej ale także usług internetowych polegający na sprzedaży tych dóbr pod innymi markami niż pierwotna – ta głównego producenta.
Typów pytań dostępnych w narzędziach służących tworzeniu kwestionariusza ankiety online spotyka się kilkanaście jednak wszystkie one są pochodną właściwie trzech głównych typów, które opisujemy poniżej.
1. Pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru.
Doskonale funkcjonują w czarno-białej rzeczywistości oraz dobrze służą do zaszeregowania respondentów do konkretnych grup docelowych. Zatem jeśli z np. z tysięcy osób chcemy wyłonić osoby, które cechuje określona metryka, osobowość lub preferencje to najlepiej użyć do tego pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru.
Ten wpis poświęcamy komunikacji ale już niejednokrotnie wspominaliśmy, że jest ona jednym z najistotniejszych elementów badania ankietowego. Dlaczego należy przywiązać dużą wagę do komunikacji? Ponieważ wypełniający ankiety on-line są gdzieś daleko przed ekranami swoich komputerów, laptopów, tabletów, smartfonów i nie zapukają do naszych drzwi ani nie zadzwonią do nas – przygotowujących badanie, jeśli coś będzie dla nich niejasne czy też nie do końca zrozumiałe.. Respondenci będą grupą średnio kilkuset a nawet kilku tysięcy osób, z których każda ma swoją własną percepcję, a naszym zadaniem jest przygotować komunikację w taki sposób aby niemal wszyscy doskonale wiedzieli czego od nich, jako respondentów, oczekujemy.
Co zatem będzie się składać na komunikację w badaniu?
Ile pytań? Jak długi czas wypełniania?
Jak już pisaliśmy w jednym z pierwszych wpisów, przygotowanie kwestionariusza ankiety jest jednym z kluczowych aspektów przygotowania całego badania. Nie może on być zbyt długi. Z naszych doświadczeń wynika, iż warto liczbę pytań utrzymywać w przedziale 15-25 a czas wypełniania ankiety nie powinien przekraczać 5 minut przy czym optymalnie jest utrzymać ten wskaźnik od jednej do trzech minut. Nie twierdzimy przy tym oczywiście, że to są jedyne słuszne wartości jednak wychodząc z założenia, że respondent wypełniając ankietę poświęca nam – autorom badania – swój cenny czas, chcemy go nie nużyć i nie irytować zbyt długą ankietą.